A környezetvédelmi miniszter – Skoda Superb iV Plug-in hybrid
Kérdés nélkül való, hogy az idei év az elektromos autókon kívül a plug-in hibridekről szól. Találkoztunk már mindenfélével az elmúlt hónapokban. Kicsivel és naggyal, jóval és kevésbé jóval. A Superb konnektoros hibrid változata nagy is, jó is. És talán ez is hasonló módon kérdés nélkül való.
A tesztelésre kapott fekete színű Superb rendkívül mutatós autóra sikeredett, mindezt úgy érték el, hogy egyáltalán nincsen benne semmi hivalkodó. Letisztult és kiforrott formavilága van. Maga a Superb tökéletes választás kormányzati autóknak, hiszen senki nem érzi azt, hogy szükségtelen adóforintok mennének el magamutogatásra, miközben az autó sofőrje megközelítőleg azonos komfortot kap, mint mondjuk egy Audi A6-ban. Tudatosan eggyel nagyobb kategóriát hoztam fel példának, hiszen az alapjai révén a Superb egy Audi A4, vagy éppen egy VW Passattal rokon, mégis olyan bőséges helykínálatot ad elől és hátul, hogy simán felveszi a nagyobbakkal is a versenyt. Hogy mi ennek a titka? Az arányok. A közel 4,9 méter hosszú autó tengelytávja 284 centiméter, így kerekítve azt is mondhatom, hogy közel 3 méter hosszú és 150 centiméter szélességű terület van az utasok számára. 4,5 négyzetméter pedig cseppet sem kevés, hiszen ekkora területre az Ikea egy komplett lakást tervez.
Ha tesztelek egy autót, akkor rendszerint be szoktam ülni a beállított vezetőülés mögé, ezzel tesztelve azt, hogy a hátsó ülésen ülő számára mekkora lesz a lábtér. Rendszerint nincsen gond, elfér a lábam úgy, hogy nem ér hozzá a vezető üléshez, néha feszengősen, néha van egy kis rés a térdem és az ülés között. A Superb esetében ez másképpen működik. Itt az lehet tesztelni, hogy milyen módon tudom keresztbe tenni a lábam. Gigantikus a hely hátul is. 2 mérettel nagyobb, luxusautókat idéző a belső tér mérete.
Sok-sok kipróbált autó, rengeteg tesztelt kilométer után ki merem jelenteni, hogy az egyik legkiválóbb gépkocsi a Superb. Lehetsz politikus, vezető egy cégnél vagy éppen racionális vásárló a Superb minden szempontból jó választás. De vajon a plug-in változatot érdemes-e választani?
Mielőtt a kérdésre válaszolnék, úgy általában érdemes pár szót ejteni a plug-in hajtásról. Ez a rendszer jellemzően egy benzinmotorból és egy vagy több villanymotorból áll – Superb esetében egy. Az ilyen autókba helyezett akkumulátor mérete, illetve teljesítménye képessé teszi, hogy kizárólag elektromos hajtással is meg tudjon tenni 30-50 kilométert egyetlen feltöltéssel. Tesztelt autónkba egyébként 13kW. Azt is mondhatjuk, hogy a plug-in hibrid a tiszta elektromos közlekedés előszobája. Ha ügyesek vagyunk és a körülményeink is olyanok, szinte folyamatosan tudunk tisztán elektromosan közlekedni úgy, hogy nincsen bennünk az elektromos autók esetében jelentkező hatótáv pánik. Ez utóbbi pszichológiai állapot néha tünetmentes, de egészen biztosan belengi szinte az összes villanyautó tulajdonosnak az életét.
A fentiek miatt úgy vélem, két nagyon fontos szempontot kell vizsgálni plug-in beszerzés előtt. Az első a hatótáv, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy 25-30 vagy éppen 50-60 kilométerről beszélünk. A másik pedig, hogy megéri-e a befektetés? Ez utóbbi igazán fogós kérdés, főként azért, mert nem könnyű eldönteni, hogy melyik teljesítményű hagyományos motorhoz hasonlítsuk az autót. A benzines vagy dízel kérdésre egész könnyű lehet rábökni, hogy benzines – természetesen, de azért itt halkan jelzem, hogy a CO2 kibocsájtás alapján legalább 10% a dízel erőforrás előnye. De legyen a benzin, mert most annak jobb a marketingje. Viszont a teljesítmény egyáltalán nem egyértelmű.
A plug-in hibrid erőforrások esetében kettő fontos adat van, villanymotorral vagy anélkül. Superbünk 1.4 Tsi motorja 156 lóerőt tud, melyet, amennyiben van benne kakaó 218-ig egészít ki a 85kW-os villanymotor. Tehát 218 lóerő egy darabig, aztán viszont jóval kevesebb. Mindazonáltal a 2.0 literes TSI 190 lóerős változathoz képest kevés híján 2 millióval drágább a hibrid hajtás. Katalógus szerint a benzines 6,2, a hibrid 1,5 litert fogyaszt, de ehhez az adathoz vissza kell még térni.
Ha már ennyit kerülgettem a témát az ügyes vezetésről és a 1,5 literes fogyasztásról szükséges beszélni.
A Superb talán az egyik legkellemesebb haladási élményt adja, miközben a hatótávolság tekintetében is az egyik legkiválóbb azok közül, amiket eddig kipróbálhattam. Észrevételen, ahogy ki- és bekapcsolja a villanymotort, remek gyorsulásokat lehet vele produkálni, mert azért a villanymotor szépen kisimítja a nyomatékgörbét, illetve simán mentem vele 50 kilométernél valamivel többet tisztán elektromosan. Tehát összeségében kifogástalan autóról beszélünk.
A fogyasztása viszont nem egyetlen adatból áll, ahogyan nem egyetlen motor hajtja. Tisztán elektromosan akár nem fogyaszt semmit 50-60 kilométeren keresztül, tehát ha megyünk vele 100 km-t, akkor valóban 1,5 liter körüli az átlagfogyasztás. Ha viszont nem töltjük fel, vagy éppen lemerült már, akkor a sima benzines hajtja, amely 6,5 -7 literes átlaggal fog örvendeztetni. Ez sem sok egyáltalán, viszont picivel több is lesz, mint a sima 1,5 Tsi fogyasztása, hiszen az autó körülbelül 100kg -mal nehezebb.
Egyszóval, ha ezen hatótávon belül dolgozunk és a folyamatos töltés megoldható, akkor a matek is azt fogja mutatni, hogy érdemes befektetés a plug-in Superb. Ha nem jön ki pluszosra a kalkuláció, akkor még mindig lehetünk politikusok, és elmondhatjuk, hogy a környezetért tettünk ezen a ponton is, amelyre nem sajnáltuk az elköltött plusz forintokat. Egész biztosan pozitívan lesz értékelve bárki által és egyébként ez így is van jól.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Kommentek