A modern városi – Joyor X5S és Joyor G1
Elsősorban a budapesti közlekedésben, de máshol is az országban, elkerülhetetlen manapság az elektromos rollerek látványa. Praktikus közlekedési eszköznek tűnik kora tavasztól késő őszig a kis méretűre összecsukható közlekedési alkalmatosság. Az Urbanpandas jóvoltából 2 hétig lehetőségünk volt tesztelni ezeket a járgányokat. Jó mókának tűnt, így belevágtunk.
Az izgalmasnak tűnő akció, mármint az, hogy a négykerekűek és a komolyabb teljesítményt nyújtó kétkerekűek után rollerre szálljunk számos gondolatot és lehetőséget adott. A mikor és hogyan használjuk megfelelően ezeket a rollereket? Mennyire fontos, hasznos kiegészítője egy nagyvárosi ember számára ez az újfajta közlekedési eszköz? Hol kell és hogyan kell vele közlekedni kérdéskört nem is említve, mert az sok-sok további misét megér. Annyi viszont biztos, hogy a mai korban, ahol a rugalmasság, praktikum és a kényelem egyre inkább fontos, az elektromos roller igenis joggal követel helyet magának az életünkben. A fentieken túl a költséghatékonyság és a környezetvédelmi szempontok is teljes mértékben szerepet játszanak abban, hogy egy nagyvárosi ember számára, aki szereti az újdonságot, kevés benne a félelemérzés, mindenképpen ajánlani tudom, hogy ruházzon be egy ilyen típusú alkalmatosságba. Hogy miért?
Egymást követő hetekben teszteltük a Joyor X5S típust, majd a valamivel robosztusabb és pár szempontból jobb felszereltségű Joyor G1 eRollereket. Mindkettőről elmondható, hogy a hagyományos rollereknél szélesebb felületen állhat a rajta közlekedő, állítható a kormány magassága és kezelhetőségükben is megegyeznek. Összecsukhatóak és a kormány is egyetlen mozdulattal behajtható szállításkor.
A kezelőfelületük szintén megegyezik. Ez egy rendkívül jól átlátható menü rendszerrel rendelkező egység, melyen a rajta elhelyezett két gumírozott gomb segítségével állíthatjuk az üzemmódokat, illetve kapunk visszajelzést a töltöttségről, megtett távolságról. Az üzemmódok 1-es, 2-es, illetve 3-as elnevezésre hallgatnak. Ezek a kódok határozzák meg, hogy milyen sebességhatárokat enged vezetőjének a roller. Ez pedig nem más, mint 15-25-35 km/h. A G1 esetében a rendszer kevésbé szigorú, így sík terepen is elérhető vele a 38-39 km/h sebesség is.
Míg az X5S 10” -es szelepes gumikkal van felszerelve, addig a G1 8,5” -es tömör gumikat kapott. Lehet nem vagyok gyakorlott rolleres, de kevés különbséget éreztem a kettő között, bár hozzá kell tenni, hogy a G1 első és hátsó teleszkópokkal is fel volt vértezve, így a tömörgumi keménységét ezek valószínűleg elnyelték. A másik oka, hogy nem vettem észre, hogy túlságosan el voltam foglalva azzal, hogy mennyire élvezetes az eRollerrel való járkálás (bár azt ígértem, hogy nem erről beszélek, de el kell mondanom, hogy jól felfogott érdeke legyen mindenkinek, aki ilyen eszközt használ, hogy legalább bukósisakot viseljen, mert az előbb említett sebességnél egy baleset enélkül végzetes is lehet).
Nagyon fontos szempont egy elektromos jármű esetében a töltési idő és a hatótávolság. Mindkét roller ugyanazt a 48V-os 13Ah-s rendszert kapta, amelyhez egy 500W-os villanymotor kapcsolódik, így a töltési időben sem lehet különbség közöttük. Ez 6-7 órát jelent teljes lemerülés esetén. A hatótávolság is nagyjából azonos, 40-50 km között van. Nyilvánvaló, hogy a nagyobb sebességre képes és tömegében pár kg-mal nagyobb G1 esetében lehet pár kilométernyi különbség negatív irányban, de ilyen végletes sebességen haladást a jó egészség megőrzésé miatt amúgy sem ajánlanám senkinek.
A G1 változat fékrendszere határozottan komolyabb, mint az X5S változaté, így ha érveket kell valamelyik mellett találni, akkor itt ezt emelném ki. Első és hátsó tárcsafékje külön karral kezelhető és remekül végzi a dolgát. Kell is a nagyobb fékerő, hiszen ez a roller közel 5kg-mal nehezebb, mint a tesztelt másik változat: 19,4kg.
Az 5XS-ben a kompaktság és a könnyebb súly abszolút kiemelendő előny. 15kg-os súlyával összecsukott állapotában kézzel is kényelmesen cipelhető, ha éppen a használó úgy dönt, hogy valamilyen okból nem a rollerrel folytatja útját. Szintén jobban tetszett a külön kezelőegység, ahol a lámpákat lehetett a kormányról ki és bekapcsolni, valamint az elektromos dudaszót is innen lehetett megszólaltani.
A módszerünk egyébként az volt, és szerintem ez a pont rendkívül jól bevált, hogy a kocsi csomagtartójában szállítottuk a rollereket és a belvárosi dolgunkat, akár egy picit távolabbi parkolóhelyről ennek segítségével tudtuk elintézni. Így valamennyi pénzt, de ami a legfontosabb, rengeteg időt is spóroltunk.
Éppen ezért biztos vagyok benne, hogy az elektromos roller nemcsak a diákok, fiatalok, hanem az összes modern életet élő városi ember kedvelt közlekedési eszköze lehet.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Kommentek