A városi vagány – Suzuki Swift 1.2 GLX CVT
Vannak dolgok, amik nem változnak. A rendszerváltást követően a legnépszerűbb autó volt a piacon, az úgynevezett „a mi autónk” és most, hogy már a Vitara és az S-Cross a miénk, mégsem veszített abból a vonzerőből, amit sokan szerettek benne. Sőt erre az alapra tett rá jó pár lapáttal a Suzuki.
2020-ban sok minden más, mint a 90-es években. Nemcsak politikai, gazdasági szempontból, hanem elvárások tekintetében is. 30 évvel ezelőtt elég volt annyit tudnia egy autónak, hogy legyen négy kereke és megbízhatóan tudjon minket elszállítani A pontból B pontba. Ez akkor kisebb csodának számított, na nem a négy kerék, hanem a megbízhatóság. Azóta ez alapvető és nem kérdés, hogy megbízhatónak kell lennie. Van olyan autógyár, amely hosszú garanciális időszakot ad és van olyan márka, ilyen a Suzuki is, akinél az alapgarancia ugyan csak 3 év, de az utakon futó 10 vagy annál is idősebb Swiftek bizonyítják, hogy meghibásodással, drága szervíz költséggel nem kell számolnia annak, aki ezt a típust választja.
De a minőség manapság, ahogy azt matek órán gyakran mondtuk, szükséges, de nem elégséges feltétel. Kell a vezetési élmény, a kényelem és a számos vezetést támogató funkció.
A magam részéről én nem voltam soha rajongója az első generációs Swiftnek. Sem a formája, sem egyéb tulajdonságai nem hoztak lázba. Egyedül a híresen olcsó fenntartási költsége és a jó fogyasztása volt az, ami miatt elismerő szavakat tudtam rá mondani. Talán az olcsó ár következménye volt, hogy „elfelejtettek” 14 éven keresztül új típust kihozni belőle. Aztán 2004-ben 180 fokot fordult a véleményem. Innentől kezdve ugyanis egy lendületes, modern külsővel jelent meg a Swift és minden szempontból azon volt a gyár, hogy elfeledtesse az emberekkel, hogy kizárólag puritán, olcsó modellt kínálnak.
A most tesztelt típus 2017-ben került piacra, így valahol a modellciklus közepén járhat. Ez a generáció már nem a legnépszerűbb típus az országban, változnak az idők, változik az ízlés, tarolnak az SUV-k. Egy márkatárs, a hazánkban gyártott Vitara taszította le a trónról a kis Swiftet, aminek így sincs oka a panaszra, hiszen a kisautó szegmens eladásainál dobogós helyet foglalt el 2019-ben. A kategóriavezető Clioból csak pár száz darabbal fogyott több.
A fenti adatok egyetlen dolgot bizonyítanak, presztízsben kell még fejlődnie a Swiftnek. Vezetési élményben, összeszerelési minőségben és alkalmazott technikában ugyanis ott van az élvonalban. Nem reklámszöveget írok az autóhoz, de tényleg élmény volt vezetni. A GLX felszereltség része többek között az adaptív tempomat, sávelhagyás figyelő, automata fényszóró és rengeteg kényelmi funkció, mint az ülésfűtés, kulcsnélküli indítás és a mobiltelefonunk kitükrözési lehetősége a központi 7”-es színes kijelzőre. Ez utóbbi kezelése egyébként rendkívül egyszerű, nem kell bonyolult sok lépcsős menü rendszerben lépegetni, hogy el tudjuk érni a kívánt beállítást.
Az autó igazi értéke a vezetési élmény. A kiváló fogású, nagyon jó kormány közvetlen kapcsolatot teremt az autóval, amihez párosul egy meglepően alacsony 4,8m-es fordulókör. A futómű és lengéscsillapítás kifejezetten jó. Az alacsony tengelytáv ellenére szinte észrevétlenül nyeli el az úthibákat. A városi közlekedéshez ezek a szempontok a legfontosabbak. Szintén fontos még a csomagtartó mérete, amely jelentősen nagyobb, mint az előző generáció esetében. Alapesetben 265l, amely a hátsó ülések lehajtásával tovább bővíthető.
Az általunk vezetett modell fokozatmentes automata, úgynevezett CVT váltóval volt felszerelve. Ennél kényelmesebben valószínűleg nem lehet a városban közlekedni, mivel a jobb kezünk így teljesen szabaddá válik. Az manuálissal szemben pár tized literrel többet fogyaszt így az autó, de vegyes használat mellett ekkor sem volt több nálunk, mint 5,2-5,3 liter. Ezért a plusz kényelemért pedig mindössze 300e Ft-ot kell fizetnünk.
A külsővel kellett volna kezdenem a leírást, de azt hiszem a fotók magukért beszélnek. Az autó megtartotta a típusra jellemző karakterisztikát, mégis minden porcikájában más, mint az előző generáció. Formája dinamikusabb, fiatalosabb lett és ami nekem kifejezetten tetszett, hogy a hátsó traktusnál sem fogyott el a lendülete a tervezőknek, nagyon mutatós lett a kocsi minden szögből.
Mondanom sem kell, hogy árban, pedig már nem Magyarországon készül a Swift, továbbra is a legversenyképesebb ajánlat a Suzukié. Az 1250 cm3-es, 4 hengeres 90Le-s motorral és automataváltóval felszerelt GLX változat ára, amely tartalmazza az összes extrát, is csak 4,56 millió forint metálfényezéssel. A mai új autó árak mellet ez pedig talán a legjobb vétel.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Kommentek