Abban lett jobb, amiben kell – 2020 Nissan Juke Tekna
A Juke mindig is egy olyan autó volt, amelyet lehetett szeretni, vagy éppen utálni. Egy dolgot nem lehetett soha, közömbösnek lenni iránta. Az egyik legmegosztóbb formatervvel rendelkező autó, amely megteremtette a kompakt crossover szegmenst, 9 év után teljesen megújult.
Meglehetősen hosszúnak mondható ez az időszak 2010 óta. Gyakorlatilag mindegyik autógyár megalkotta ez alatt az idő alatt a saját crossoverét. A Juke-nak így évről évre meg kellett vívnia a maga harcát a versenytársakkal. Több kisebb-nagyobb ráncfelvarráson is átesett, mégis utolsó utáni pillanatnak tekinthető, hogy a teljesen új Juke a piacra lépett.
Egy ilyen formabontó autó esetében ez nagyon nehéz döntés és komoly feladat, hiszen a meglévő vevőkör, amely egyáltalán nem kicsi - 1,5 milliónál is több kelt el az előző sorozatból - a folytatást, a fejlődést szeretné látni, miközben megmaradnak azok az értékek, formavilág, amely miatt szerette az autót.
Az új Juke teljes mértékben hozza a fenti elvárást. Ahogy ránézünk az új Juke-ra, egyből látható, hogy különbözik az előzőtől, mégis a vonalak, a formavilág a korábbi egyértelmű folytatása. Nem vesztette el a „Jukeságát” a második generáció. Formabontó, sportos és vagány, amilyen az első széria volt. Mindeközben letisztultabb, modernebb lett és lényegesen minőségibb az összhatása.
Én kezdetektől oda voltam a Juke-ért, hiszen mindig is olyan autóról beszélünk/beszéltünk, amely nem szürke a tömegben. A vonalvezetése, jellegzetes lámpái megkülönböztették bármelyik másik autótól. És bár tény, hogy a forma számos pontján felülírta a praktikumot, mégis egy igazi, városi, számomra szép autó a Juke. Ez a megfogalmazás, mármint, hogy tetszik és szép, érdekes módon pontosan addig tartott, ameddig meg nem láttam körülbelül 6-8 hónappal ezelőtt az új Juke-ot a hivatalos megnyitón. Innentől kezdve ezt a szerepet egycsapásra vette át az új.
A Juke vizuálisan sokkal nagyobb lett, mint amennyivel valójában megnövekedett. Hossza 7cm-rel, viszont a tengelytáv 10,5 centivel lett nagyobb. Ez nem kevés, de az új lámpák, a vonalvezetés, a tetővonalon elhelyezett spoiler, valamint az opcióként rendelhető kétszínű fényezés miatt lényegesen masszívabb, termetesebb lett a megjelenése.
Az első LED-es lámpák keskeny íve abszolút modern, a menetfény pedig megmaradt a kerek búra alatt, mint korábban. Így utánozhatatlanul Juke maradt, mindeközben a 2020-as divatot is követi. A hűtőrács, illetve a Nissan embléma egy lényegesen nagyobb króm keret között foglal helyet, amely szintén a látványban ad növelő hatást.
Az autó oldalát két lényeges vizuális elem határozza meg. A legfeltűnőbb az autó méretéhez képest gigantikus méretűre szabott, 19” -es könnyűfém kerekek. A másik pedig a korábbi Juke-hoz képest ellenkező irányba, azaz felfelé ívelő törésvonal. Ettől sokkal dinamikusabb lett a Juke. A hátsó ajtók nyitása továbbra is a rejtett kilincsekkel történik. Szintén egy olyan elem, amelytől a Juke jellegzetes volt. Örülök, hogy ez nem változott. Ahogy említettem, lehetőség van kétszínű fényezést is rendelni, de ha ezt nem is tesszük – például a tesztautó egyszínű fényezéssel volt ellátva – akkor is jól elkülönül a tető és a karosszéria síkja. Lebegő hatást kelt a tetőszerkezet, amely igazán szépen mutat a kis crossoveren.
A hátsó lámpatesteket teljes mértékben áttervezték. Korábban egy felfelé ívelő, kicsit bumszlinak mondható fordított T formájú lámpatest jellemezte a Juke-ot. Az új lámpák enyhén sötétítettek és keskenyebbek. Igazán szépek, ahogy belesimulnak a hátsó rész formavilágába.
A belső tér ugyanúgy hozza a Juke hangulatot, mint korábban. A váltókar körüli jellegzetes kör alakú ív, a kör formájú légbeömlők az előző széria hangulatát örökítik át, miközben megkapott mindenféle modern kiegészítőt az új autó. A műszerfal félig digitális. Az analóg műszeregységek között digitális kijelzőn nézhetjük az egyes beállításokat, funkciókat. Könnyen áttekinthető, gyorsan és egyszerűen kezelhető. A középkonzol közepét a mai divatnak megfelelő, fektetett formában elrendezett tablet foglalja el, amelyen a navigáció, rádió, Apple CarPlay, foglalhatja el a helyet. A klíma vezérlés ez alatt, hagyományos formában, tekerőgombok és digitális visszajelző segítségével állítható.
Az új Juke természetesen tartalmaz mindenféle hárombetűs vezetést támogató rendszert, így például a második szintű önvezetésre is alkalmas (adaptív tempomat, sávtartó, vészfék asszisztens hármasa képes autópályán egy rövid ideig helyettünk irányítani az autót).
Érdemes még kiemelni az autó hi-fi rendszerét. A Bose által szolgáltatott zene, illetve hangzás különlegessége az első ülések fejtámlájába integrált hangszóró. A megoldás látványos, de különbséget én nem éreztem egy hagyományos rendszerhez képest.
A tengelytáv növekedésnek köszönhe
tően végre nem csak jelképes a hely a hátsó üléssornál. Kifejezetten jelentős a lábtér növekedése. Csakúgy, mint a csomagtartó mérete, mivel az is jelentősen változott. Az előző széria méretéhez képest elfogadható, 422 literesre duzzadt az új Juke csomagtere.
Motorválaszték szempontjából egyelőre szegényes a kínálat. Egyedül az 1000 köbcentiméteres 117 lóerős erőforrás választható az autóhoz, automata és manuális váltóval. Mi az előbbit teszteltük és ez is egy olyan pont volt, amely lényegesen jobb lett, mint korábban. A duplakuplungos váltó ugyanis sokkal jobban illik az autóhoz, mint a korábbi fokozatmentes váltó.
A fogyasztása a literes háromhengeres turbónak átlagosnak mondható. A teszt alatt 8 literes fogyasztást mértünk, vegyes használat mellett.
Az új Juke megmaradt az, ami volt, egy rendkívül színes egyéniség, egy vidám jelenség a város útjain. Miközben tejes mértékben megújult, lényegesen szebb és modernebb lett. Várhatóan a motorkínálat is bővülni fog, többek között hybrid meghajtással, így semmi nem akadályozza meg, hogy folytatódjon a korábbi széria sikere.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Kommentek