Hova tovább? – VW Passat Variant R-Line
Miután a Skoda Superb gyakorlatilag kifogástalan és mindent kielégítő felső-középkategóriás limuzinná nőtte ki magát az évek során, óriási belső konkurenciát teremtve a kategóriát uraló Passatnak, fontos döntést kellett hozni. Mi legyen a Passattal, hol lesz a piaca?
Kíváncsi érdeklődéssel figyelem a nagy konszernek belső fejlődését, ahogy az egyes márkáikat pozícionálják. A Porsche csoport 20-30 év alatt népautóvá tette a Skodát, miközben ez a szerep, már csak nevéből fakadóan is, a VW helye volt. A 2015-ös év autójával a Passat egyértelműen megmutatja, hogy mi a stratégia. Presztízs márka épül a Volkswagenből, legalábbis annak a belépő szintje. Így azért még természetesen teret hagyva az Audinak.
A Passat eladásai töretlenül magasak és a kategóriatársak volumeneinél lényegesen nagyobbak. Hogy ez így is maradjon ráncfelvarráson esett át a modellciklus delén már túllépet típus. Néhány részletből lehet észrevenni a változást. Ilyenek a mátrix-LED fényszórók, a gyönyörű hátsó lámpák és a mai divatnak megfelelő, külön betűkből kirakott típusfelirat a hátsó ajtón. Belül egy új, hatalmas és tűéles felbontású központi kijelzőt kapott, ami fölött pedig eltűnt az analóg óra. Helyette csak azt tudjuk meg a feliratból, ami a helyére került, hogy Passatban ülünk.
A Passat úgy kínálja a luxus érzést, hogy nem mutat be semmi csicsát, vagy fölösleges, nem feltétlenül oda illő extrát. Hozza, amit kell, viszont azt minden részletében szépen kidolgozva, gyönyörű és minőségi anyagokkal, precíz illesztésekkel. Nem lehet belekötni egyetlen pontot kivéve. A könyöklő idegesítően szorult a tesztautóban és fájdalmas nyikorgó hangot hallatott, amikor ki-be csuktam. Ezen apró részlet kivételével semmiféle zaj, rezgés vagy recsegés nem volt hallható.
A belső tér nem csak érzésében, hanem valójában is óriási és nem csak elől, hanem a hátsó üléssorban is. Mindehhez tartozik egy alaphelyzetben is gigantikus 650l-es csomagtér. Egyszóval a Passat kombi egy tökéletes utazóautó, amely ideális családi vagy manager autónak is. Nem mutat többet annál, mint ami, viszont a benne utazót 100%-ban kiszolgálja.
Az R-line felszereltségű tesztutó különlegessége volt a különleges Lapiz-kék fényezés, amely elsőre csak azért volt szokatlan, mert mostanában visszafogott színekhez szoktunk. A rengeteg fehér, ezüst, fekete vagy éppen a szürke autó közül kitűnik ez a csillogó kék szín. Nem tipikus vezetői autószín, de ha megnézzük a presztízs márkák szín kínálatát, akkor jócskán találunk hasonló különleges fényezéseket. Ha a VW ide akar tartozni, akkor érdemes itt is gazdagítani a kínálatot. Ehhez a felszereltséghez egyedi lökhárítók is tartoznak.
A sportos hangulatot önmagában az ülések és a kiegészítők adják. Imádtam a Passat sportüléseit. Nagyon kényelmes volt, remek oldaltartást és kilátást biztosított. A kevlár mintázatú betétek pedig igazán rendkívülivé tették. A digitális műszerfal és annak grafikai megvalósítása telitalálat. Átlátható és remekül konfigurálható a vezető igényének megfelelően.
A Passat meghajtásáról a jól megszokott 2 literes 190Le-s és 400Nm nyomaték leadására képes dízelmotor gondoskodik. Bár a dízel kimondása nem kifejezetten szexi mostanában, de hosszútávú utazásokra nem találtak ki jobbat. 130-as autópálya tempónál 5,9 literes fogyasztást lehet elérni vele. Tartalékjai pedig bőven vannak, ugyanis 2000-es fordulaton pörög ekkor még csak a motor. Papíron jóval több, mint 200 km/h sebességre képes, amit persze csak meglehetősen limitált helyszínen tesztelhetünk. Vegyes fogyasztása a teszt során 6,5l körül alakult, mialatt a gyorsulását is jó párszor ellenőriztük, így biztosan alacsonyabban tartható normál körülmények között. Ez utóbbiról, mármint a gyorsulásról elmondható, hogy inkább közepes érzéseket hoz alaphelyzetben. Amennyiben viszont a váltót sport üzemmódba helyezzük, lényegesen javulnak az autó reakciói.
A kényelmi felszereltségek teljes tárházát felsorakoztatja a Passat Variant. Gyakorlatilag az összes három betűs rövidítésű kiegészítő benne van. Alkalmas a második szintű önvezetésre, sőt még olyan extra is benne van, amely a közlekedési táblák korlátozásait is figyelembe veszi az utazási tempó tartásánál. Ez igen kényelmes például az olyan autópályaszakaszoknál (lásd A1 Ausztria), ahol felváltva van 100 és 130 közötti korlátozás sebességmérővel kiegészítve.
A központi kijelzőre a telefonunk vezeték nélkül kitükrözhető, így nem kezdtem el megtanulni a gyári navigáció kezelését, hiszen az online térképek sokkal több lehetőséget adnak. Az viszont kétséget kizáróan igaz, hogy a gyári menürendszer szokatlanul bonyolultra sikerült. Korábban megszoktam, hogy a VW csoport infotainement rendszerei azonnal, készség szinten kezelhetőek. Ez a Passat esetében most nem volt igaz. Egyszerre van egy Menü és egy Home gomb a bal oldalon és sosem tudtam eldönteni, hogy melyik megnyomásával juthatok vissza egy pontot, a vissza gomb hiánya miatt. Szintén nehezményeztem, hogy eltűnt a fizikális hangerő állítás lehetősége és csak érintőgomb segítségével lehet ezt a funkciót irányítani.
A képernyő alatt megmaradt szerencsére a jól megszokott klímavezérlés, remélem ez sosem lesz érintőgombokkal modernizálva, ugyanis ez úgy jó ahogy van.
A Passat összeségében megmutatta a ráncfelvarrás által, hogy még mindig ő az úr ebben a kategóriában. Szinte kifogástalan, minőségi és visszafogott eleganciát áraszt. A flotta autók piacán a magas kedvezmények nyújtása alapvető elvárás, így a listaár szintjétől nem ijedek meg, független attól, hogy a tesztelt Passat listaára 17millió fölött volt. Ebből a pénzből pedig nem csak presztízshez közelítő, hanem valódi presztízs autó is vásárolható. Kiegészítve azzal a fontos körülménnyel, hogy a létező kiegészítők, extrák majd mindegyike benne volt az R-lineban.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Kommentek