Kombi újratöltve - Kia Proceed 1,4 turbó
A Kia és a Hyundai márkaépítése és fejlődése azt hiszem tankönyvi példa lesz pár éven belül az összes marketing iskolában. Tudatosság és az ebből fakadó sikeresség tökéletesen nyomon követhető náluk és talán nem is lehet ennél jobban csinálni.
A harmadik generációs Ceed folytatja és fokozza a két elődmodell által használt receptet. Európai tervezés és japán autókat meghazudtoló minőségű összeszerelés. Mindezt kiegészítve az utánozhatatlan 7 év, 150.000 km-es garanciával. Nem is kell ennél több ahhoz, hogy a népszerűség töretlenül növekedjen. Évről-évre nagyobb szeletet hasítanak ki az eladásokból. 2019-ben 4,5% fölötti paci részesedésre számít a márka Magyarországon.
Már nem is emlékszünk rá, hogy 15-20 évvel ezelőtt honnan indultak, és mára a jó minőségű, elérhető árfekvésű, egyre szebb formájú autóknak köszönhetően a márka image ott tart, mint bármelyik európai versenytárs esetében. Nem kevésbé rossz a megítélése, mintha VW-t, Fordot vagy bármilyen francia vagy olasz autót vásárolnánk, sőt.
A Proceed esetében pedig mintha a prémium szegmens felé kacsingatna a KIA.
Érdemes részletesebben megnézni a külsőt, mielőtt a belső kialakításra, motorválasztékra, vezethetőségre térnénk rá. Mi is volt a recept és vajon miért alkalmazzák ezt? A Ceed sorozat, a most tesztelt modellen kívül egy 5 ajtósból, kombiból és a pár hete bemutatott crossoverből, az Xceed-ből áll. Tehát azt is írhattam volna, hogy kétféle kombi kialakítás adja a modellsorozatot. Egy hagyományos és a Proceed, ami nem más, mint egy shooting brake modell. Az elnevezést és ezt a kategóriát két másik autógyártónál is megtaláljuk, nevezetesen a Mercedesnél és a Porschénél. Ezért (is) gondolom azt, hogy a KIA a prémium szegmens felé tolja a fejlesztéseit, melynek lehetséges, hogy első szárnypróbálgatása ez az autó.
Az akkoriban még aposztróffal írt első generációs Cee’d hozta meg az áttörés 2006-ban az európai sikerhez a KIA számára. Maga a név is ezt jelenti: európai közösség és európai design (Community of Europe and Europian Design). Fontos magyar vonatkozása is van a modellnek, hisz a formatervezői csapatot a magyar Kovács Miklós irányította.
Könnyen el tudom képzelni, hogy nem véletlenül lett a shooting brake formavilág a Proceednél bevezetve. Ennek több oka is lehet. Egyfelől a CLS Mercedes által megteremtett autó osztály mind a mai napig sikeres és jelenleg a Merci is a kisebb (Kecskeméten gyártott) CLA esetében használja ezt a formát, amely ugyanabban a kategóriában van, mint a Ceed. Másfelől pedig egyértelművé teszi, hogy melyik autókategória esetén van igazán érdeklődés erre a formavilágra. A Proceed méretileg egyébként centire megegyezik a hagyományos Ceed kombi méretével és formai szempontból három részre tagolható. A front rész teljesen megegyezik a KIA Ceed modellcsalád elemeivel. A középső traktus, az autó íve, a korábban említett shooting brake formai elemeire hajaz, egyesítve azzal a dinamizmussal, ami a Ceed-ben megtalálható. A letörés a hátsó ívben nagyon szépre sikerült és gyönyörű összhangot ad az autónak. Az autó hátsó része, különösen a lámpái, pedig tagadhatatlan módon a Porsche Panamera formai elemeit hozzák vissza, amitől még prémiumosabb benyomású az autó, nem beszélve arról, hogy bitang jól is néz ki. Az autó lökhárítója, az egyedi küszöb kialakítás, a felnik és a hátsó dupla kipufogó rendkívül sportossá teszik az autót.
A belső tér szintén nagyon minőségi érzetet ad. Nagyon szépek és tényleg nagyon kényelmesek a bőr-szövet ülések, amelyekben igencsak jól mutat a hímezett GT line felirat. A KIA-nál már megszokott, hogy jól elrendezett és funkcionális a belső tér. A középkonzol és a felül elhelyezett érintőképernyős kijelző a mai kor divatjának megfelelő kialakítású. Pofonegyszerű a kezelhetőség, jól átlátható, a mobiltelefon pedig magától értetődő módon kitükrözhető. Általában nem szoktam kedvelni a sávtartó rendszereket, mert számomra zavaró módon korrigálják néha az autót, és ha esetleg elfelejtenék indexelni sávváltáskor (itt kell bevallanom, hogy volt már BMW-m korábban), akkor furán ráznak. A Proceed-nél ez viszont a várakozásaim ellenére csodásan működött. Persze ez is nyafog, ha kimarad az index, viszont olyan simán és jól tartja a sávban az autót, hogy tényleg csak a biztonsági előírások miatt kell megfogni a kormányt. Természetesen vészfékezésre is képes, és akár teljesen le is áll magától az autó, ha az adaptív tempomat be van kapcsolva és előttünk fékez a sor.
Egyébként az autó jó értelemben veszi körbe a sofőrjét, teljesen otthonos az érzés már pár perc után is. Feszes, de mégis kényelmes a futóműve, nagyon jó volt vezetni.
Több fajta erőforrással is forgalmazzák a Proceedet, 3 benzinessel és egyfajta dízellel. A belépő szint az 1000cm3-es 120Le-s, ezen felül van a turbós 1,4-es és 1,6-os 140 illetve 204Le-vel. A dízel 1,6-os 136Le. Mi az 1,4-es benzines erőforrással teszteltük az autót, amihez egy 7 sebességes duplakuplungos automataváltó kapcsolódott. Biztos, hogy gyorsabb és erősebb az 1,6-os, de azt éreztem, hogy az 1,4-es tökéletesen elegendő normál közlekedés esetén. Ha valaki egy kicsit sportosabb érzésre vágyik, akkor ott van neki még a váltókar mellett elhelyezett sport gomb. Ilyenkor hosszabb áttétek vannak és mintha a motor is öblösebben szólna. Bár utóbbi lehet csak a hangszórók rásegítése, de a végeredmény határozottan jobb érzést adott. Az 1,4-es másik előnye, hogy a fogyasztása is elfogadhatóbb. Nekem valamivel több lett, a katalógusban leírt 6,5 liternél, de így is megállt 7,3l-nél vegyes használat mellett. Az 1,4 és az 1,6-os árát nehéz összehasonlítani, mert előbbi GT line, utóbbi pedig csak GT kivitelben kapható, így felszereltségben is különböznek, nem csak a motorban.
Ne menjünk el azonban amellett a tény mellett, hogy a funkcionalitás oltárán két dolgot áldoztak fel a tervezők. A hátsó szélvédőt, ami lőrés méretű lett az autóban, illetve a B oszlop sokkal szélesebb, mint a normál kivitel esetén, ami szintén rontotta a kilátási lehetőséget. Azt hiszem mindkettő „hiba” megbocsájtható, hiszen a forma sokkal izgalmasabb, mint a kombinál, amitől ez az autó igazán egyedivé vált. A csomagtartó minimálisan kisebb lett, mint a hagyományos kombi esetében, 594l vs. 625l, de annyira jól variálható, hogy ez a pár liter szerintem egyáltalán nem számít. Rengeteg különböző méretű fakkot találhatunk benne és a rendelhető rögzítő sín tényleg zseniális.
Összességében a Proceed egy nagyon szerethető, kifejezetten jó formájú, remekül vezethető autó, amellyel meglátásom szerint a márka megint nagyot lépett előre. Nagyon várom mit fog hozni a jövő a KIA számára és milyen fejezetei lesznek még ennek a sikertörténetnek.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Kommentek