Melyik öltönyt válasszam? - Opel Grandland X 4Hybrid
Az autógyártás és a döntések egyik legfontosabb meghatározója a hangulat és az érzés. Mit szeretnénk magunkból megmutatni, számtalan esetben fontosabb minden másnál. Hogy mit kapunk abban az adott csomagolásban az gyakran másodlagos, pedig árban, képességekben óriási különbséget rejt minden autó. A Grandland X Ultimate felszereltségét teszteltük, amely kiváló példája az előző gondolatoknak.
A szokatlan bevezetőm elsősorban annak a ténynek szólt, hogy a PSA tulajdonában lévő Opel a Grandland X-szel együtt gyakorlatilag három azonos modellt kínál különböző márkanév alatt. Ezzel egyáltalán nincsen baj, sőt teszik ezt mindezt úgy, hogy avatatlan szem számára fel sem tűnik ez a rokonság. Ez utóbbi azért különösen elismerésre méltó, mert hasonló dolog, mármint az, hogy egy adott konszernen belül egy autótípus más-más márkanév alatt jelenik meg, egyáltalán nem meglepő (ez úton invitálok minden kedves olvasót egy játékra, ahol a Facebook cikk alá kommentben találjuk meg a legtöbb név alatt futó típust az autótörténelemben).
Jelen esetben nem teljesen erről van szó, ugyanis a Peugeot 3008, Citroen C5 Aircross vagy akár a DS7 Crossback mind-mind azonos platformon fut, mégis teljesen eltérő vezetési élményt, külsőt egyediséget kaptak ezek az autók. Így hiába a közös EMP2 alap, nem csak egy másik logó díszeleg a kormányon.
Még akkor sem tekinthetjük azonosnak az előbb felsoroltakat, ha tudjuk, hogy közülük háromban – a Citroen kivételével – elérhető a Grandland X-ben is megtalálható hajtás.
Tehát miben más az Opel, hol az identitása és nem utolsó sorban milyen a hybrid motor? Tesztvezetésem során erre igyekeztem megtalálni a választ.
Az identitás, illetve ez a fajta összehasonlítás a legkönnyebb, de talán a legszubjektívebb kérdés. Megítélésem szerint, ha felülről lefelé haladunk, akkor a DS7t-el érdemes kezdeni a sort, hiszen ez a márka van a luxuslista tetején. Individualista, fényűző, kiváló, máshoz nem hasonlítható formai megoldásokkal, anyaghasználattal.
A konszern legnagyobb brand-je a Peugeot érezhetően feljebb van pozícionálva, mint az Opel. Utóbbi időben úgy érzem, hogy stratégia lehet egy presztízs márka kialakítása a Peugeotból, hiszen a belső anyaghasználat, kivitel nagyon erősen erre hajaz.
Úgy érzem, hogy az Opelnek lett szánva a tömegmárka státusz. Ez utóbbira minden alapja meg is van az Opelnek, hiszen korábban is ebben a szegmensben érte el a sikereket. Volt természetesen sportautó, komoly limuzin az Opel kínálatában és megannyi rétegmodell, de az igazi pénzt, státuszt az Astra (Kadett), Insignia (Vectra) vonalon érte el.
Végül a sort a Citroen zárja, fiatalos, szintén egyedi formai kialakításával. Ezt a gondolatomat erősíti meg az is, hogy egyedül Citroenből nem hozták ki a meglehetősen drága, Plug-in Hybrid hajtást. De erről a motorról kicsit később.
De hol is vagyunk már minőségben is a Kadettől, vagy bármelyik korábbi Opel modelltől? A Grandland X egy tágas, magas minőségű családi autó, ahol bizonyára lehet hibát találni, de én nem igazán tudnék kiemelni egyet sem.
Korábban problémám volt az Opelek ülésével, gyakran fájt bennük a hátam 4-500 kilométer megtétele után. Ennek most már emléke sincs. Korábbi, Insignia tesztemben nem tudtam kellőképpen ódákat zengeni arról, hogy életem legkényelmesebb autós ülésében ültem (leszámítva a 40+ millió forintos kategóriából néhány típust). Ha nem is olyan jó, de közel hasonló a Grandland X ülése. Kemény tömésű, szellőztethető és fűthető minden irányban állítható, jó oldaltartást biztosító foteleket találunk a Grandland X első üléssorában. Sajnálatos, hogy az utasoldali fotel csak manuális állítású. A műszerfal kiválóan átlátható, a megszokott kezelőgombokkal, struktúrával. Talán itt jegyeznék meg annyi kritikát, hogy némi plusz egyediség belefért volna a 16 millió forintnál drágább autó esetében a belső kialakítás terén. A kormány és a kezelőszervek 90%-a koppra azonos, mint egy közepesen felszerelt 7-8 milliós Astrában. Lehet csak én vagyok sznob, de az előbb említett ár kétszereséért örültem volna némi hókuszpókusznak.
Ettől függetlenül remek információkat találunk a központi kijelző alatt elhelyezett villámjel gomb megnyomásakor a hybrid hajtásról. Megtudhatjuk az akku töltöttségét, korábbi statisztikákat a felhasználásról, továbbá folyamatosan nyomon követhetjük az éppen futó meghajtás állapotát.
A Grandland X -et elöl és hátul is egy-egy villanymotor hajtja, továbbá az első kerekeket hajtja az 1.6 literes turbó benzines motor. Ezek összesége adja a 300 lóerős teljesítményt.
Ez azt is jelenti, hogy ez a ménes csak korlátozott ideig áll a rendelkezésre. A gyári adat szerint 44 kilométert képes a Grandland tisztán elektromos hajtással megtenni, mely adatot igazolni tudom, hogy valós. Ha tényleg úgy közlekedünk vele, ahogyan egy elektromos autóval menni kell/érdemes, tehát például autópályán sem megyünk gyorsabban 100-110 km/h sebességgel, akkor ez a távolság könnyedén abszolválható.
Hybrid hajtásra visszatérve ennél a negyvenpár kilométernél lényegesen több is megtehető, hiszen nem fogunk ilyen távon folyamatosan csúcsra járatott teljesítménnyel közlekedni, nem beszélve arról, hogy például fékezéskor vissza is termelünk némi feszültséget.
Egy szó, mint száz, a Grandland X remekül, sőt kifejezetten gyorsan suhan az úton és közben az étvágya is nagyon visszafogott. Elektromos hajtás esetén 17-18 kW/h fogyasztást mértem, míg hybrid hajtás esetén 2 liternél kevesebb benzinnel is beérte. Amennyiben tisztán benzines üzemmódban használjuk (amikor az elektromos hatótávolság 0km), akkor sem fogyasztott 5 liternél többet, és persze itt is érezhető volt, hogy a villanymotor be-be kapcsolt és rásegített a meghajtásra.
Remek dolog ez a plug-in hybrid meghajtás, de kizárólag azoknak ajánlom, akik képesek megoldani az otthoni töltést. Még normál 220V-os konnektorból is fel lehet tölteni egy éjszaka alatt a járművet, így rövidebb reggeli bejárás esetén „ingyen”, azaz az áram áráért be lehet vele autókázni. Ha a munkahelyünkön is tudjuk tölteni az autót, az pedig a jackpot. Így gyakorlatilag kaptunk egy elektromos járművet, ami akkor sem okoz fejtörést, ha hosszabb útra szeretnénk menni. Ilyenkor gyakorlatilag egy full-hybriddel azonos képességei lesznek. Nekem kifejezetten tetszett, hogy egyáltalán nem zajos a kocsi, mint a szívó benzinesekkel felszerelt full-hybridek általában.
Hogy ezek után kinek éri meg a listaáron 16 millió fölötti Grandland X Ultimatet megvenni, mindenki maga döntse el. Annyi biztos, hogy zöld rendszáma van és a városokban lecsapódó károsanyag terhelésre kedvezőbb hatást gyakorol, mint egy hagyományos erőforrással ellátott gépkocsi. Ezt az alacsony fogyasztással és fenntartási költséggel honorálja, de sajnálatosan egy izmos beruházás is társul hozzá. A tesztelt színkombináció, amely a Grandland X kampányszíne pedig mindenkinek a saját ízlésére van bízva, hogy bejön-e. Nekem a fekete motorháztető annyira nem tetszett az elején, de a teszt végére azt is megszoktam. És valószínű sokat segített, hogy remekül vezethető, szuper autó volt a nagy SUV Opel.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Kommentek