Pajkos elektromos – Smart EQ ForTwo és ForFour teszt I. rész
A carsharing, vagyis az autómegosztás, mint olyan, a budapesti közlekedés egyre nagyobb szeletét teszi ki. A MOL Limo csapatának jóvoltából lehetőségem nyílt tesztelni ezt a szolgáltatást, a felhozatalban kategória szerint alulról felfelé haladva.
Legelső tesztalanyom értelemszerűen a flotta legapróbbika, a Smart EQ ForTwo volt. A kínálatban a négyszemélyes változat is szerepel, így a ForTwo nagytesója (ForFour) is említésre kerül a tesztben.
Szórakoztató és egyben nagyon érdekes folyamat a hazai carsharing tesztelése. Számomra különösen az volt, ugyanis korábban még nem volt alkalmam kipróbálni a MOL Limo flottaautóit. Makacsságomból fakadóan mindig, mindenhova a saját autómmal gurulgáztam. Bizony, a legnagyobb dugó ellenére is!
A teljes MOL Limós projektről korábban készítettem egy beharangozó cikket, amiben megfogalmaztam, illetve összefoglaltam magát az egész folyamatot röviden, a teszt legelső részében pedig ezúttal részletekbe menően kifejtem, hogyan is zajlik a közösségi autómegosztás a valóságban, gyakorlatban!
A Limo flottája 450 darab autóból áll, bérlőként ezek közül lehet válogatni. A Limo zónán belül biztos lehetsz abban, hogy a különféle típusok közül valamelyik a közeledben van és arra vár, hogy lecsapj rá!
A kezdet és az alapok
Nos, nulladik lépésként nincs szükséged másra, mint egy okostelefonra. Próbálj meg arra ügyelni, hogy készüléked fel legyen töltve, ha carsharing szolgáltatást használsz és akkor nem jársz úgy, mint én. Legelső alkalommal, amikor még nem voltam rutinos a bérlés lezárásában, nem sok kellett ahhoz, hogy cserben hagyjon a telefonom, én pedig emiatt még jobban izgultam, mint eleve, hogy minden rendben legyen. Picivel később rájöttem, hogy valójában gyerekjáték az egész és fölösleges volt túlaggódnom. De erről majd később.
Egy app és mehetsz!
A kezdéshez le kell töltened a Mol Limo alkalmazást (App Store-ból vagy Google Play webáruházból), ha új felhasználó vagy, elengedhetetlen a regisztráció. Mindezt online is el tudod végezni a mollimo.hu weboldalán ugyanebben a sorrendben. Az adatok megadása után meg kell erősítened, hogy betöltötted 18. életévedet, kapni fogsz egy verifikációs kódot a telefonodra és már majdnem kész is!
A következő lépés a szelfizés: a képen az arcod és a jogosítványod kell jól látszódjon, ha ez teljesül, akkor már a célvonalban jársz! Ezek után csupán a fizetési adataid bepötyögésére van szükség. Ha regisztrációd sikeres volt, 24 órán belül kapsz egy e-mailt a megadott címre, melyben a társaság jelzi, hogy aktiválva lett a fiókod. Az üzenetben feltüntetnek egy 5 900 forintos, egyszeri regisztrációs díjat, mely a keretszerződés létrejöttének feltétele. A jó hír azonban az, hogy a "VANAUTOM" kód használatával az összeg leautózható!
Indulás!
Mint ahogyan azt már említettem, a MOL Limo flottájának tesztidőszakát a legapróbb modellel kezdtem. A nagyvárosban eltörpül a Smart kétszemélyes, elektromos kisautója, mindemellett még mosolyt is csal az arcodra!
A járműhöz közel állva, az okostelefonos applikáció segítségével tudod kinyitni az autót, amit előzetesen lefoglaltál. A foglalás 25 percig él, ha lecsúsztál róla lehetőséged van még egyszer ugyanennyi ideig lefoglalni az autót. A „kinyitom” felületre kattintva a sérülések ellenőrzésével kezdődik a dolog. Ha találtál új sérülést az autón, legyen az alacsony, közepes vagy magas, azt egy fotó készítésével máris rögzíteni tudod. Miután ez megvolt, indul a mandula!
Az app a kinyitást és beülést követően átvált, azaz már nem fogod látni a többi autót, csak azt, amit kibéreltél, vagyis amiben ülsz. Felkínálja a „várakoztatás” és az „út befejezése” opciókat, előbbit értelemszerűen akkor kell alkalmaznod, ha elintéznivalód van és még tervezel tovább hajtani az autóval, utóbbit pedig akkor, amikor már visszaértél vele a Limo zónába és készen állsz átadni a járművet a következőnek. A bérlés alatt bármikor jelentheted a Limo tisztaságát a jobb felső sarokban található kis seprű ikon segítségével.
Lomhaság? Parkolási nehézségek? Komplikált manőverezés? Töltési problémák?
Ezek a kérdések ismeretlenek a Smart EQ ForTwo számára, ugyanis a belső égésű motorral szerelt, 900 köbcentis vagy 1,0 literes változatokat megszégyenítő módon képes egy lassú autót kielőzni, vagy indokolt esetben kigyorsítani. A fordulókörét egy szóval tudnám rögtön jellemezni, az pedig az, hogy parádés. Elsőre magam sem hittem el, hogy egy kisautóval ennyire egyszerűen le lehet parkolni, meg lehet fordulni. Töltened, illetve tankolnod a flotta egyik autóját sem kell, az elektromosak esetében viszont érdemes tudnod, hogy 20 km-es hatótáv alatt nem lehet lefoglalni a Limót, 10 km-nél/alatt pedig le kell zárnod a foglalást, hogy az illetékesek el tudják vinni a töltőállomásra. Minden fent említett dolog a Smart EQ ForFour modelljére is igaz. A különbség az, hogy vele barátokat is szállíthatsz a tágasabb beltér végett, valamint 60 forintos percdíj helyett 68-ért bérelheted ki.
Higiénikus alternatíva a tömegközlekedés helyett
Koronavírus ide, vagy oda, a MOL Limók rendkívül biztonságosak. A flottaautók higiéniájára úgy ügyelnek, hogy minden autóba tettek egy antibakteriális kézfertőtlenítőt, amit érdemes a beszállást követően azonnal használni. Én egyébként a kormányt, a váltót, a középkonzolt és minden egyéb elemet külön letisztítottam még azelőtt, hogy hozzáértem volna, illetve a bérlés végezetekor is, hogy a következő illetőt tiszta, higiénikus jármű fogadhassa!
A Smart EQ ForTwo és ForFour modellek külső egyszerűsége tehát egyúttal vezethetőségükben is megmutatkozik. Megjelenésük nincs túlgondolva, az aerodinamikáról egyszerűen nincs értelme szót ejteni. Mindkét jármű alatt 16 colos alumínium kerekek vannak, akkumulátor kapacitásuk is megegyezik: 17,6 / 16,7 kWh (bruttó/nettó). A villanymotor teljesítménye 60 kW (80 lóerő), végsebességük 130 km/h. Nulláról 12 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra a kétszemélyes, a ForFournak 12,6 másodpercre van szüksége. Ne feledd, a MOL Limo autói nem versenyautók! A ForTwo WLTP-szabvány szerinti hatótávja 155 km, míg a négyszemélyesé 150. A csomagtér térfogata a ForTwo esetében 260-350 liter, a ForFournál 975 litert kaphatsz gazdagon a hátsó ülések ledöntésével, anélkül pedig 185 litert.
Több szempontból is praktikus
Valószínűleg ezen autók egyike sem lesz az, amellyel költözködni fogsz, viszont a városi A-ból, B-be jutásra tökéletesen alkalmasak! Utasterük sincsen túlbonyolítva, a szerintem túlméretezett kormány mögött egy sebességmérő látható, az alatt pedig a műszerfal látja el a sofőrt az aktuális információkkal, mint a jármű töltöttsége, fogyasztása, ECO üzemmódban való közlekedés esetén pedig a szerzett ECO pontokat mutatja. A multifunkiós kormány könnyen kezelhető, a klíma hőmérséklete retro stílusban állítható, mint egy régi rádión a frekvenciák hangolása.
A kesztyűtartóban a kártya és a slusszkulcs mellett például egy napszemüvegtartó fér el. Az ajtópanelekben is akad még tárolóhely, az már sokkal tágasabb. Összesen 3 darab pohártartó van az autóban, kettő elől az automata váltókar előtt, - ezek egyikében telefonod is elférhet, - egy pedig hátul, a kézifék mögött, a legtöbb esetben ott találod az említett kézfertőtlenítőt. Ha vezetés közben nem szeretnél rádiót hallgatni, hanem inkább saját lejátszási listád, arra is van lehetőség. A „TEL” gomb megnyomásával pár másodperc alatt csatlakoztatni tudod készülékedet az autó Bluetooth-jához!
Pár sorral feljebb szót ejtettem a fogyasztásról, ezért annak adatait is szeretném megosztani veled. A Smart EQ ForTwo 13,5 kWh/100 km átlagfogyasztást produkált, amit a nagytesó is képes volt hozni. Az elektromos autók ugyan nem pályázásra lettek teremtve, de ha éppen egy ilyen van nálad a flottából, akkor tudnod kell, hogy Pest megyén belül bármerre csavaroghatsz, mert van rajtuk matrica.
Nem kell tartanod a műszaki gondoktól sem, hiszen a MOL Limo autói azért is nagyszerűek, mert rendszeresen szervizelik őket, emellett kívül-belül tisztántartják, ellenőrzik a guminyomást és megtankolják, fel is töltik a bérlők kényelmére. Nagyon élveztem a Smartok tesztelését, rengeteg feszültséget vett el a hétköznapjaimból, hogy gyorsan hozzáférhettem az autókhoz, hogy nem okozott gondot a parkolás, ami ráadásul zónán belül ingyenes!
Következő tesztalanyaim a Volkswagen e-up! és up! modellek lesznek, ami egyel érdekesebb összehasonlítás lesz, hiszen az elektromos mellett képbe jön a benzines változat is.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Kommentek