Semmiképp nem tucat autó – Citroën C5 Aircross 1.5D Shine
Biztos sokan fognak furcsán nézni rám, de azt hiszem az utóbbi idők egyik legkellemesebb meglepetése volt számomra a C5 Aircross. Az első látásra szokatlan formájú és színű autó nagyon is kedvemre való volt, és egy igazi élményt okozott az elmúlt pár napban.
A francia autókat lehet szeretni vagy éppen utálni. Lehetséges, hogy idehaza ez a két tábor még jobban elkülönül egymástól, és erre a két egymástól eltérő világlátásra dob rá még egy lapáttal a C5 SUV változata. Ha a szürke valamelyik árnyalatát keressük autóban, akkor ne Citroën kereskedésbe menjünk, mert nem csak a Mi tesztautónk színe, hanem a formája, megjelenése miatt sem tekinthető unalmasnak ez a jármű. Az előzőek miatt pedig egész biztosan egy megosztó autó az Aircross. Mint az korábbi mondatokból nyilvánvalóan kiderült, én ahhoz a táborhoz tartozom, aki odavan érte és pár perc vezetés után azt fontolgattam, hogy kérek még plusz pár hét tesztelési lehetőséget, mert előre tudtam, hogy nehéz lesz az elválás.
Lehetséges, hogy ezzel az autóval járni hasonló, mint ha politizálnánk, mert a vele töltött időszak alatt mindenkit azon győzködtem, hogy ilyen autót vegyen, ha erre kerül a sor, minden más döntés hibás. Igen, végletes lettem egy picit, mert bár van néhány hibája ennek az autónak, de lényegében ezek mind megbocsájthatóak. Ha pedig a hibáknál vagyunk, gyorsan felsorolom, hogy mi az, amit változtatnék rajta, vagy ami kevésbé volt elfogadható. Egyrészt zavaró, hogy meglehetősen hosszan kell nyomni a Start/Stop gombot (cca. 2mp) mind induláskor, mind a motor leállításakor. Szerintem ez szükségtelenül hosszú idő, semmi értelme nincsen. A másik „hiba”, hogy viszonylag sok helyen van rendkívül kemény műanyag az utastérben. És ez nem is feltétlen hiba, de azért a minőség érzetet némiképpen csökkenti. A Citroën védelmében azért el kell mondani, hogy az anyagok nagyon színesen és változatosan vannak variálva, így ha nem kopogtatunk műszerfalat, ajtóborítást, akkor néhány ponton ezt észre sem vesszük. És ezzel az én hibalistám nagyjából véget is ért.
Nagyon sok jó autó van a piacon, és valóban nem könnyű a választás, de talán a legfontosabb az ár/érték arány. Nagyon könnyű kiváló „csodakocsikat” találni 15-20 millió forintért, vagy éppen többért. De ahogy lépegetünk lefelé a lehetőségeink adta anyagi létrán, egyre több és több kompromisszumot kell kötni. Jelen esetben sem kifejezetten egy olcsó autóról beszélünk, listaáron 9 millió fölötti ez a felszereltség (ez a legjobban felszerelt Shine változat), ha nem alkudozunk semmit. Persze lehet azt mondani, hogy az rengeteg pénz. És valóban az. De ha a méretet, komfortot és a kategóriát nézzük, akkor már egyáltalán nem tűnik soknak. Ha jól körbenézünk, akkor pedig ki fog derülni, hogy nincs is sok olcsóbb a piacon. Ha pedig lemondunk némi csicsa-micsa extráról, akkor 8 körül biztosan elhozhatjuk a C5 Aircrosst. És ez egy remek autó!
A külseje egyedi, nincsen hasonló egyterű szerű SUV. Mindenféle játékossággal, egyedi első és hátsó lámpákkal, remek formai elemekkel, amelyek áramvonalassá teszik ezt a cseppet sem kicsi és inkább négyzetes alapvonalú autót. Kifejezetten szeretni való, hogy az életre tervezték és számoltak olyanokkal, ami bármilyen hétköznapi is, de előfordul. Ilyen például a küszöböt eltakaró ajtó. Biztos mindenki járt már úgy, hogy az autóba beszállva a nadrágja/ruhája sáros, koszos lett a küszöb miatt. Itt ez nem fordulhat elő, hiszen az ajtó folyamatosan takarja ezt az elemet, így a küszöb mindig tiszta. Apróság, de roppant praktikus. Az ajtó oldalát az Airbump védi. Apró koccanások, bevásárlókocsi és hasonlók nem tudják tönkretenni a fényezést. Hogy ne legyen annyira unalmas, van egy fehér betét ebben a műanyag elemben. Egyszerű és praktikus. Életszerű problémákra ad megoldást.
Ami viszont engem igazán megfogott, az a belső tér. Talán soha nem ültem még ilyen kényelmes fotelben, mint amilyen a Citroënben van. Az ülés pedig az egyik legfontosabb komforttényező. Lehet arról beszélni és elemzéseket készíteni, hogy melyik nyomógomb hol van elhelyezve egy autóban (itt jegyzem meg, hogy a C5-ben pont ott vannak, és annyi amennyi kell, hogy legyen). Ezek mennyire kényelmesek, avagy sem. De ez mit sem ér, ha az ülések, az ülés pozíció nem tökéletes hosszútávon. Ne adj Isten már rövidtávon sem. Hát a Citroën ezt valószínű ugyanígy gondolja és olyan fejedelmi üléseket pattintott az C5 Aircrossba, hogy kevés jobbat találni. Van masszázs funkció? Igen, az is rendelhető.
A másik dolog, ami a kényelmet szolgálja, a váltókar elhelyezése. A tesztautónk manuális váltóval felszerelt változat volt. A kart a könyöklő végére úgy rakták oda, hogy fel sem kell emelni a kezet, csak a kézfejünket kell ide-oda mozgatni. Zseniális. És a váltó is nagyon jól működött, megfelelő és precíz, jól kezelte a dízelmotor teljesítményét. Annyira élvezetes volt használni, hogy lehet nem is adnék plusz pénzt ebben az esetben egy automatáért. Az 1.5 dízel, amellyel az autó fel lett szerelve pont elegendő normál használatra. A 130 lóerő nem a legtöbb, viszont van benne 300Nm nyomaték is, amelyet elég hamar lead a motor, így nagyon kellemessé teszi a gyorsulási élményt. A fogyasztás pedig szuper volt, 6,8l vegyes használat mellett.
Természetesen a felszereltség része az összes vezetést támogató rendszer, mint a sávtartó, adaptív tempomat és társaik, tehát alkalmas az autó arra, hogy az ún. második szintű önvezetést produkálja. Magyarul, ha elengedjük a kormányt, akkor egy darabig a sávban tartja az autót és felveszi az előttünk lévő sebességét. Viszont a Citroën is ránk szól, mint minden más autó, pár másodperc után, hogy fogjuk meg a kormányt. De ameddig ő vezet, ügyesen teszi. Nem rángat, jól követi a sáv vonalát.
A központi kijelzőn – amely egy méretes darab – állítható gyakorlatilag minden a kocsiban. Ide tükrözhető ki a telefonunk is. Kezelése viszonylag egyszerű. Azonos rendszer van az összes PSA autóban, szóval, akinek volt ilyen már, az azonnal tudni fogja. Aki pedig nem használt hasonlót, gyorsan el fogja tudni sajátítani. Szimpatikus egyébként, hogy a legfontosabb kezelési funkciók, a kijelző alatti gombsorra is ki lettek helyezve. Így nem kell a menüben vándorolni.
Rengeteg a pakolóhely az autóban, a könyöklő alatt például akkora a rekesz, hogy egy fél bevásárlást is be lehetne oda pakolni. A lábtér elől fejedelmi, és hátul is teljesen elfogadható. A csomagtér pedig nagy és rendkívül széles skálában variálható, bővíthető.
Egyszóval azt gondolom, hogy aki nem számolt ezzel az alternatívával, menjen el és próbálja ki a C5 SUV modelljét. Aki bármiféle sztereotípiával rendelkezik, az is pozitívan fog csalódni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Kommentek