Szinte csak érzelemből - Ford Kuga Plug-in
A harmadik generációs Ford Kuga mindent is kínál. A felszereltségi szintek és a motorválaszték alapján óriási a lehetőségek tárháza. A kérdés csak az, hogy a racionalitás és a pénztárca mit enged meg. A plug-in esetében körülbelül 250.000 kilométernél már be is hozzuk a kezdeti beruházást. Onnantól már nemcsak zöldek, de egyre gazdagabbak is leszünk a sok-sok megspórolt, ki nem fizetett üzemanyagköltség miatt.
A Ford esetében, a hagyományos és a konnektoros hibrid változat között nagyjából 2,5 millió forint különbség van. Bár nem szerettem volna cinikus lenni a bevezetőben, de nagyon alapos elszántság kell ahhoz, ha valaki kizárólag anyagi megfontolások miatt válasszon Ford plug-in hibridet. Persze ott van a zöld rendszám adta előny, de ez nagyon kevés a boldogsághoz. A környezettudatosság sokkal fontosabb szempont. Így azt javaslom, hogy egy pillanatra engedjük is el az ár kérdését. Azután fogjuk meg újra, mert a következő kérdés, hogy kivel szemben indul az új generációs Kuga?
Ha a „nem prémiumok” közé sorolom, akkor drága, ha pedig a prémium szegmens autóihoz, akkor versmenyképes, vagy éppen kedvezőbb az ajánlat. A probléma az, hogy nem lenne tisztességes összehasonlítani egy prémium kategóriás autó finom részleteivel, kidolgozottságával.
Maradjunk abban, hogy a kettő között van. Belegondolva ez a besorolás passzol is hozzá, hiszen határozottan jó minőségű a környezet, szép az anyagválasztás és kifejezetten tágas az autó. Határozottan nagyobb a térérzet, mint az előző generáció esetében. A csomagtér a plug-in esetében jár némi kompromisszummal ugyan, hiszen a hagyományos változathoz képest 40 litert kell beáldozni, de a 464 liter tökéletesen elegendő a napi átlagos használat mellett.
A beltérben kényelmes, jó tömésű ülések fogadnak és valóban kompromisszum mentesen lehet a hátsó üléssort is használni. A vezető és az utas pedig remek térérzetet, számos tárolórekeszt kap.
A vezetőülés előtt elhelyezett műszerek nem feltétlenül tükrözik azt, hogy egy vadonatúj autóról van szó. Felár ellenében, illetve a magasabb felszereltség esetén teljesen digitális műszerfal is kapható, de tesztautónk esetében egy analóg-digitális kombóval találkoztunk. Két hagyományos műszeregység között találunk egy jókora digitális kijelzőt. Előbbiek az akku töltöttségi szintjét és a sebességet mutatják, utóbbi pedig gyönyörű átvezető, felvezető grafikával szórakoztat és mutat be gyakorlatilag minden információt, amely szükséges lehet. Bekapcsoláskor tájképet látunk, ha pedig az üzemmódokat kapcsoljuk, akkor egy varázsgömb különböző színekre vált és jelzi, hogy Normal, Eco, Sport, Slippery, Deep snow/sand üzemmódban vagyunk. Szándékosan nem fordítottam le az üzemmódokat, hiszen a Ford is úgy gondolja, hogy mindenki beszél angolul kis hazánkban, így nem készült magyar változata a menünek. Egyébként ennek én csak a jó oldalát látom, hiszen a nyelvtudás fontos és szükséges. Minden eszközt meg kell ragadni, hogy tanuljunk.
A műszeregységek, így a középkonzol tetején elhelyezett képernyő kezelése is egyszerű. A menü rendszer gyors, könnyen átlátható és támogatja az Apple CarPlayt is. A 8” -es képernyő a vezető felé van kicsit döntve, így kifejezetten kényelmes a használata. Nagyon tetszett, hogy a fokozatváltó egy tárcsává alakult. Nem foglal el helyet, kifejezetten egyszerű a kezelése. Összeségében elmondható, hogy otthonosan érzi magát az ember a Kuga belsejében.
Nem tértem rá ki, de a Kuga külsője teljesen új formát kapott az előző generációhoz képest. Míg az első és a második széria karaktere egymást követte, addig a mostani Kuga nekem sokkal jobban passzol az új Puma esetében elindult formavilághoz. Az ívelt lámpák és a lekerekített orr-rész kifejezetten széppé teszi az autót. A tesztautó színe ehhez pedig remekül passzolt. A PHEV-hez alapban járó 18” -es felnik pedig nagyon jó és arányos méretűek. Kellőképpen nagyok, hogy jól mutassanak, de nem annyira, hogy a hazai utak hibáit túlságosan tovább adták volna. Méretei, arányai jók, 9cm-t növekedett elődjéhez képest, így 4,6 méter lett a hossza.
A hibrid meghajtásról egy 2,5 literes szívó benzines motor, továbbá egy villanymotor gondoskodik. Kettőjük összeteljesítménye 225 lóerő és 200Nm nyomaték. Ez a párosítás ugyan versenyautóvá nem teszi a Kugát, de kellemes, élhető módon lehet vele közlekedni. Sajnálatos módon egy gyári visszahívás miatt nem lehetett feltölteni a tesztautónkat hálózatról. Azzal a feltétellel kaptuk meg, hogy ezt a lehetőséget nem használjuk ki. Mivel nem volt nálunk korábban Kuga, így természetesen így is igent mondtunk, de sajnos a hibrid működést csak annyira tudtuk kipróbálni, amennyire menet közben visszatöltött a kocsi. Azt mindenképpen el tudom mondani, hogy észrevehetetlen szinte, amikor vált a különböző meghajtások között a Kuga. A benzinmotor kifejezetten csendesen jár, nem tapasztalni a szívó benzinesekre jellemző erős hangot. A CVT váltó ideális a teljesítményhez és a menetdinamikához. Határozottan jó a párosítás.
A Kugában természetesen megtalálható mindenfajta vezetést támogató funkció. A lista rendkívül hosszú és nem tudnék olyan extrát mondani, ami nem kapható a Kugához. Sajnálatos módon a sávtartó nem sikerült túlságosan jóra ezek között. Aktiváláskor zavaró módon rángatott a kormány ide-oda, hogy a sáv mértani pontosságú közepén tartsa minden pillanatban az autót. Kényelmesebb volt inkább ezt az opciót kikapcsolni.
A plug-in meghajtás előnye, hogy elektromos töltés nélkül is képes haladni, kifejezetten a benzinmotorra támaszkodva. Ezt a meghajtást tudtuk hosszú távon tesztelni. A fogyasztása a kocsinak így 7,2 liter volt száz kilométerenként. A plug-in termesztésesen azoknak ideális, akik otthon és/vagy munkahelyükön is tudják tölteni az autót, így a napi ingázás során gyakorlatilag tisztán elektromosan, némi benzinmotor rásegítéssel tudnak közlekedni. Biztos vagyok benne, hogy a fentiek teljesülése esetén 1-2 literes fogyasztás is elérhető. A teljesen feltöltött akkumulátorral 70 kilométeres hatótávolságot ígér a Ford, ami egyáltalán nem rossz.
A PHEV Kuga választása sokkal inkább érzelmi, mint racionális döntés. Bízom benne, hogy ennek ellenére egyre többen fogják ezt a meghajtást választani, mert a környezetvédelem csak közösen elérhető célkitűzés, amihez az ilyen autók sokban hozzásegítenek.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Kommentek